9. mája 2011

Multiplace tváre

Včera sa skončil 10. ročník festivalu Multiplace. Festival, ktorý v duchu Remake me high ponúkol zaujímavé výstavy, koncerty, tanečné vystúpenia, projekcie... atď. Ale hlavne festival, ktorý bol nabitý parádnou atmosférou. Keď sa tak obzriem dozadu, mám dojem, že to bol najsilnejší ročník. Teda, aspoň v Bratislave. Aj keď ho sprevádzali podivné situácie.

Hneď v úvode nový riaditeľ  v Galérii Jána Koniarka (GJK) v Trnave zrušil naplánovaný program Multiplacu. Niektorých ľudí to našťastie neodradilo. Stretli sa pred bránou galérie a na jej vonkajší múr Viliam Slaminka premietol animáciu Kto je tu šéf.

Vo štvrtok sa udialo ďalšie prekvapenie. Počas príprav popoludňajšieho programu v Midl Space na Župnom námestí vošiel dnu správca budovy a dosť divným spôsobom ľuďom oznámil, že sa im ukončila   zmluva a musia priestor do   16. hodiny vyprázdniť. Ústny prísľub o predĺžení nájmu sa kamsi vyparil. Festival sa v priebehu asi hodiny musel presťahovať do iných priestorov...  Nevidím do toho, čo sa medzi "Midlspaceákmi" a správcom budovy odohrávalo v predchádzajúcich dňoch, avšak narušenie medzinárodného podujatia a spôsob takejto komunikácie mi príde úbohý. Chvíľami mi to pripadalo, že podaktorí "dospeláci" majú potrebu správať sa k mladým ľuďom bez úcty.  Celkom dobre o situácii v Midl Space píše  v krátkom článku na infore Lina Krišková.

Multiplace sa chtiacť nechtiacť stal zrkadlom súčasnej spoločnosti. Je tu mnoho ľudí, ktorí majú záujem o umenie, mnoho nadaných tvorcov a mnoho tých, ktorí akýmkoľvek kultúrnym prejavom bránia nekultúrnym spôsobom.

Zamerajme sa teraz len na tváre, ktoré umeniu neškodia, na tváre Multiplacu:




















4. mája 2011

Multiplace

2. mája sa v troch európskych krajinách naraz začal 10.ročník festivalu Multiplace. V priebehu tohto týždňa sa k nim postupne pridajú ďalšie tri krajiny.

Česká republika, Francúzsko, Maďarsko, Island, Rumunsko, Slovensko.
Brno, Praha, Nantes, Budapešť, Reykjavík, Cluj, Trnava, Bratislava.

Šesť krajín - deväť miest. Spojili sa zaujímavými umeleckými prezentáciami, inštaláciami, tvorivými dielňami, diskusiami, výstavami, koncertmi... Spojili sa v jednom projekte Multiplace, ktorého idea sa zrodila na Slovensku. Hlavnou témou tohtoročného festivalu je Remake, čiže re-interpretácie inšpiratívnych diel z bohatej histórie umenia nových médií.

V Bratislave sa jubilejný 10. ročník odštartoval výbornou výstavou v galérii Enter. Mám na jazyku neskutočne veľa superlatívov. Galéria je totiž v starom, mierne zanedbanom dome na Zámočníckej ulici. Vojdete do nej cez drevené vráta a máte pocit, že ste zrazu v inom svete. A keď človek zbadá ešte k tomu inštalácie, tak sa cíti ako v inej dimenzii.
  
program Jana Nálepu generujúci zvuky z partitúr slovenského umelca Milana Adamčiaka. 



Ocusonic aka Esoterica je írsky umelec, ktorý spracúva nahrávky z experimentálneho televízneho štúdia z 80. rokov


Jiří Suchánek (CZ) / Medusa

Václav Peloušek (CZ) / Drawing machine – Stroj 02
Jan Nálepa (CZ) / Partitura

Jiří Suchánek (CZ) / Medusa



workshop Re-Paik





Multiplace nie sú iba výstavy....
 
Trnava sa do programu zapojila projekciou animácie Viliama Slaminku “Kto je tu šéf?!” pred Galériou Jána Koniarka. Koncept animácie je myslený ako nepriama reakcia na nedávne snahy, dôvody a následné odvolanie Vladimíra Beskida z postu riaditeľa Galérie Jána Koniarka v Trnave. Človeku príde až zle z toho, čo sa v súčasnosti v Trnave deje. Nový riaditeľ nezmyselne stopol naplánovaný program galérie, a tým aj program festivalu Multiplace. Odporúčam prečítať si článok na Blogu Michala Hvoreckého Krátke stanovisko k dlhodobému problému, kde trefne poznamenal: "Tento štát nielenže svojich umelcov nepodporuje, ale sústavne im hádže polená pod nohy a blokuje ich prácu. Prečo sa v župe neozve opozícia? Čo na to minister kultúry?"

Mňa osobne by ešte zaujímalo, či pán minister vie, čo je to kultúra... Zatiaľ taký dojem nemám... a vôbec ani o samotnom Ministerstve kultúry. Veď napríklad je 2. máj a ešte stále nie je jasno v podpore kultúrnych projektov na rok 2011. Našťastie zopár ľudí neodradila táto trápna slovenská situácia a zorganizovali festival Multiplace. A našťastie festival funguje aj v ďalších krajinách.

V Prahe Multiplace otvorila preformance Alexandry Moralesovej a Georgea Bagdesarova. Paralelne v Reykjaviku prebieha interaktívna videoinštalácia, ktorá v priebehu týždňa pokračuje sériou hudobných a vizuálanych experimentov.
Brno ponúklo pravý „synestetický zážitok 21.storočia“- laserovú show Robina Foxa. Remakovo-noisovým večerom sprevádzali aj Derek Holzer s projektom Tonewheels a domáci multimediálni umelci Peter Gonda (gnd), Michal Cab (Cab) a Tomaš Hrůza.

Robina Foxa si ľudia užili aj v bratislavskom A4-nultom priestore, kde hral druhý festivalový deň. Okrem neho to vtipne rozbalil aj skladateľ a vokalista Alex Nowitz, ktorý pomocou upravených bezdrôtových Wii kontrolerov nahráva, prehráva a mení svoj hlas v reálnom čase. A do tretice vystúpil aj španielsky umelec, aktivista a DIY-kutil Víctor Mazón s audiovizuálnym predstavením, ušitým na mieru práve pre túto príležitosť. Víctor Mazón okrem toho vedie v Progressbare na Cukrovej 14 v Bratislave tvorivú dielňu "Voltage Control", kde si môžu účastníci vyrobiť vlastný analógový audiovizuálny syntetizátor.

Alex Nowitz

performance Robina Foxa

po vystúpení: Robin Fox a Víctor Mazón

vtipná inštalácia Zuzany Godálovej (SK)
Multiplace toho ešte ponúka veľmi veľa. Určite sa oplatí vo štvrtok vernisáž výstavy DMA v Nantes, v piatok koncert Bena Frosta v bratislavskom A4 nutlom priestore alebo v sobotu v brnianskej Fléde formácia Bios, ktorá predstaví postmetalový remake dokumentárneho filmu legendárneho režiséra Martina Slivku Voda a práce (1963). Nedá sa teleportovať do každého miesta Multiplacu a ani to nie je potrebné. Všade je totiž na výber niečo, čo si nemožno nechať ujsť. Stačí sa pozrieť na stránku festivalu a vybrať si: www.multiplace.org



  


15. apríla 2011

Má to zmysel

Od stredy v Bratislave fičí Medzinárodný festival frankofónneho filmu Bratislava. Tento rok sa rozhodol urobiť zásadný krok. Opustil multiplex, ktorý sa hemží ľuďmi, a vrátil sa do klasických kín v centre mesta, kde v minulosti začínal. Bolo to odvážne rozhodnutie, keďže už nie je cesty späť... keďže kiná v centre Bratislavy postupne umierajú... keďže....
Namiesto Hviezdy je parkovisko, kino Tatra sa taktiež vyparilo rovnako, ako mnoho ďalších... Organizátori FIFFBA sa snažili prísť na to, prečo je to tak.

©smash.sk

Zorganizovala sa verejná diskusia so zástupcami kín, distribučných spoločností, audiovizuálneho fondu, mesta Bratislavy atď. Ľuďmi narvané Barco na VŠMU bolo jasným dôkazom, že súčasná situácia podaktorým nie je ľahostajná. Chvíľami sa zdalo, že diskutujúci budú iba nariekať, aké je všetko mizerné. Ibaže kvôli tomu sa nestretli. Napokon zazneli aj vety typu, čo by sa dalo vylepšiť. Napríklad kino Mladosť, ktoré neustále bojuje o svoju existenciu, prisľúbilo, že si začne budovať značku formou webstránky a pod. Doteraz vedenie kina odrádzalo a odrádza neustále naťahovanie sa o priestor, kde majú páni v "bielych ponožkách" chuť urobiť si hotel.

©smash.sk

©smash.sk
Najodvážnejší výrok bol zo strany Martina Šmatláka, ktorý vyzval Jána Budaja, aby Bratislava vybudovala kvalitné kino v meste, zamerané na európske filmy, keďže tie neponúka dramaturgia multiplexov. Aj napriek tomu, že stoja za to.  Audiovizuálny fond prispeje čiastkou napríklad 100 tisíc, ale nech Bratislavský kraj prispeje tiež čiastkou 100 tisíc a rovnako aj mesto Bratislava. Tu však pán poslanec stratil reč. O vybudovaní kina sa predsa nemožno rozprávať len tak... A na druhej strane, kiná tu sú. Ibaže sa v nich nepremieta. Prečo? To je otázka, na ktorú by mohli odpovedať napríklad páni, ktorí si plnia vrecká na úkor Bratislavy. Tí však nechodia na diskusie tohto typu. Ale aj figúrky, ktoré rozhodujú o spôsobe financovania kultúry v hlavnom meste. Ján Budaj je propagátorom reformy dotačného systému. To asi nie je po vôli každému...
Nie je všetko zas také zlé, ako sa zdá. Peter Dubecký má veľké plány s Charliesom, kde v súčasnosti skapal pes. Chcel by z neho vytvoriť priestor, v ktorom by sa premietali nielen dobré európske filmy, ale aj kvalitná domáca produkcia, či už súčasná alebo staršia. Podmienkou ale je, aby bol Charlies v rukách SFU.

©smash.sk
Plány a sny sú. No treba preto niečo robiť. A práve Medzinárodný festival frankofónneho filmu Bratislava spravil prvý krok. Oživil a spropagoval kiná, ktorých návštevnosť počas festivalu neskutočne stúpla. Potešil ma výrok režiséra relácie Kinorama, pána Banyáka: "FK 35mm som ešte nikdy nevidel také preplnené. Ľudia normálne sedeli na schodoch. Požiarnici by sa nepotešili... ale my áno. Výborne!"
Presne tak! Výborne! Ľudia chcú kiná v meste. Ľudia chcú chodiť na dobré filmy. Takže treba naďalej oživovať centrum Bratislavy. Chce to však ďalší nápad.
©smash.sk

Medzinárodný festival frankofónneho filmu Bratislava sa koná v dňoch od 13. - 17. apríla v FK 35mm, v kine Mladosť a v kine SNG. Viac o festivale: www.fiffba.sk