18. októbra 2011

PINA

Veľmi dlho som sa zdráhala napísať niečo o filme Pina.  Bola som totiž z neho nabitá neuveriteľnými emóciami. Videla som ho prvý raz počas premiéry vďaka Rádiu FM. V hrudníku mi ožil celý orchester a vedela som, že naň musím ísť opäť. Takže o pár dní som už stála v rade na lístky, kde ma zarazila cena 8 Eur!!!. Čistá zlodejina, ale čo by som neurobila pre ten parádny pocit... pre ten parádny pocit z Piny.

Áno, spojenie mien Pina Bausch  a Wim Wenders je záruka kvality. Ale až takej? Že človek má chuť po projekcii kričať? Pustite mi to znova! A znova! Ešte raz!


Pina je celovečerný tanečný film so súborom Tanztheater Wuppertal Pina Bausch. Vďaka 3D sa človek prenesie z kina do divadla, do ulíc mesta, kde Pina pôsobila. Dokonalým spôsobom sa tak predstavuje jedinečné a inšpirujúce umenie nemeckej choreogravky, ktorá žiaľ od roku 2009 nie je medzi nami. Teda je! Napríklad vďaka tomuto filmu alebo vďaka Tanztheater.



Tanztheater Wuppertal založila Pina Bausch v roku 1973. Ako jedna z najväčších inovátoriek moderného tanca získala obrovskú medzinárodnú reputáciu. Vo filme sa dozvedáme od účinkujúcich, ako napríklad vznikalo slávne Café Müller (1978), v ktorom tanečníci narážajú do stoličiek... Pina zaujala nielen špecifickou choreografiou, z ktorej najviac na povrch vynikajú emócie - emócie dotýkajúce sa diváka. Pre jej predstavenia boli typické aj špecifické kulisy. Napríklad vo Svätení jari (1975) je pódium pokryté zeminou. V Nelken (2005) zas kvetmi, vo Vollmond (2006) zohrala dôležiú úlohu tečúca voda so skalou. Určite vášmu oku neujde aj fakt, že podaktorí tanečníci v súbore majú zvráskavenú tvár. Áno, aj zo staršieho veku dokázala Pina ťažiť...

Nelken, Foto: Ulli Weiss for Tanztheater Wuppertal
Vollmond, Foto: Oliver Look for Tanztheater Wuppertal

Der Fensterputzer, Foto: Detlef Erler for Tanztheater Wuppertal

Špecifický rukopis Piny Bausch mohli diváci v kinách vidieť vo filme Pedra Almodóvara Talk To Her, kde boli výňatky z jej predstavení, napríklad už spomínaného Café Müller. Taktiež sa objavila vo filme Federica Felliniho z roku 1983 E la nave va (A loď pláva).




Avšak film Wima Wendersa je poéziou tvorby Piny Bausch. Kým o nej doposiaľ podaktorí ľudia ani len nepočuli, dnes si plánujú výlet do Nemecka, ako napríklad moji známi. Priznávam sa, vďaka Wendersovi o tom aj ja snívam. Doposiaľ mi stačili videá z youtube, no po zážitku z kina, po zážitku aj vďaka 3D, chcem si užívať zo 4. radu Vollmond. Wenders totiž dokázal vsadiť úryvky z jednotlivých predstavení do špecifického prostredia Wuppertalu, čím ešte zvýraznil účinok, ktorý tak či tak je na diváka veľmi silný. Emotívny skok do lona v presklenej hale, vyznanie lásky uprostred križovatky, tanec s kusmi mäsa v továrni...

Keď spomeniete meno Wim Wenders, aspoň jeden zo siedmych ľudí vám odpovie, že ich obľúbeným filmom je Nebo nad Berlínom alebo Buena Vista Social Club či Million Dollar Hotel. Mojím je jednoznačne Pina.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára