17. októbra 2011

O Anasoft litera tak trochu inak

Na svojom blogu sa snažím písať o veciach, ktoré považujem za dobré, pekné, príjemné... Dnes ale reagujem na článok, s ktorým nesúhlasím.

Samotný autor mi spočiatku pripadal ako nespokojný spisovateľ, ktorému je ľúto, že nezískal prestížne ocenenie Anasoft Litera. Akoby práve preto kládol otázku: Pre koho sú najlepšie slovenské knihy? Rado Ondřejíček vo svojom článku v denníku SME kritizuje a zároveň dáva na jednu váhu ocenené knihy s ich predajnosťou. 

Pripadá mi to, akoby porovnával sledovanosť Česko-slovensko má talent so sledovanosťou oskarového filmu. Koľko ľudí by si radšej preplo na Smrť čaká všade?

Finalisti Anasoft litera, Z. Mojžišová a M. Kompaníková v Rádiu FM
Takže položme si otázku, aký zmysel má na Slovensku Anasoft litera. V rámci svojej činnosti organizuje literárny festival, kde sa predstavia jednotliví finalisti. Spoločne s mediálnymi partnermi sa priebežne publikujú portréty a rozhovory so spisovateľmi. Kníhkupectvá vystavujú knihy finalistov... Keď sa tak nad tým zamyslím, venoval by niekto toľko pozornosti Monike Kompaníkovej, keby nezískala prvú cenu? Venoval by niekto pozornosť top 10 autorom? Boli by  ich knihy vystavené? Odpoveď je ľahká. Nie. O ich kvalite pritom rozhoduje odborná porota zložená z publicistov, literárnych vedcov, spisovateľov a pod.

Úryvok z knihy Piata loď v denníku Pravda uverejnilo vydavateľstvo KK Bagala

Nevýhodou nielen slovenskej kultúrnej úrovne je, že v súčasnej dobe sa média zaoberajú skôr celebritami, stránky kultúry sa v novinách zužujú, program STV sa umeniu venuje minimálne... a kníhkupectvá obľubujú vystavovať jednoduché čítanie pre jednoduchých ľudí alebo ženy, ktorým chýba pocit nehy. Vesmír je ženatý, Moja nová tvár, Škola noci...

Pomedzi to sa predsa len rozpráva o ocenení Anasoft litera, vďaka čomu sa knihy finalistov predávajú lepšie. (Samozrejme, ak sa o to pričiní aj samotný vydavateľ. Veď ani chlieb sa neupečie sám len pridaním správnych ingrediencií.)

V takmer každej krajine sú podobné ocenenia veľmi vážené. Napríklad v Španielsku Premio Planeta, v Čechách Magnesia Litera, Kleistova cena v Nemecku... My vlastne môžeme byť potešení, že sa našli ľudia, ktorí dostali nápad riešiť takúto, myslím si, dôležitú činnosť.

Najskôr ma článok Rada Ondřejíčka rozhneval. Potom som si však uvedomila, že je to vlastne istým spôsobom vtipný človek. (Predstavila som si, ako spisovatelia píšu statusy: hlasujte za mňa...) Spomenula som si na jeho účinkovanie v relácii Juraja Kušnierika v Rádiu FM, kde mu na konci relácie vynadal David zo Senca. Pochopila som, že ide o človeka, ktorý rád strká do všetkého kritický nos. Nejde však do hĺbky veci. Dosvedčuje to aj blog Juraja Čurného Duševná onania Rada Ondřejíčka, kde reaguje na jednu z jeho hudobných recenzií: "Rado Ondřejíček tvrdí, že uspokojuje spoločenskú objednávku. Ja tvrdím, že uspokojuje predovšetkým sám seba a v duchu jeho článku to môžem označiť za duševnú masturbáciu s výrazne sadomasochistickým podtextom. V závere tvrdí, že mu je už lepšie. To som rád. S vedomím vyššieuvedenej kontinuity v slovenskej populárnej hudbe si dovolím predpovedať, že Rado bude takto duševne onanovať ešte veľmi dlho."

Kniha M. Kompaníkovej je vypredaná v nesprávnu chvíľu.


Článok Rada Ondřejíčka vyšiel v denníku SME. Uverejnil ho aj na svojej stránke martinus.sk. Myslela som si, že mediálny partner má pozitívne podporiť takéto podujatie, ale na druhej strane uznávam, že dáva slobodu autorom komentárov a nevadí im kritika napríklad reakcie 120 čitateľov na reklamný baner. Myslela som si, že kníhkupectvo, akým je aj Martinus, podporí prestížne literárne ocenenie, ale chápem, že prioritu majú peniaze, čiže bestsellery. Pretože spomínaný článok mi nepripadá ako chvála ocenených kníh...

Na Ondřejíčkovu otázku výborne odpovedala Katarína Kucbelová: http://www.anasoftlitera.sk/sk/aktuality/pre_koho_su_najlepsie_knihy

5 komentárov:

  1. pardón, že sa ti do toho miešam, ale ty si môj text v sme čítala alebo veľmi nepozorne, alebo si ho nepochopila.

    nič a nikoho v ňom nekritizujem. kladiem otázky, pýtam sa prečo je to práve tak, ako je. nedávam odpovede.

    nevyjadrujem sa ani k anasoft litera. netuším ako si prišla na to, že súťaž kritizujem. absolútne nie, považujem ju za prospešnú.

    nestotožňujem predajnosť kníh s kvalitou, je to tam dokonca explicitne napísané.

    veľa priestoru venujem argumentácii, aby bolo jasné, že z alternatívu nepovažuje evitovky, hovorím o tom, že dobré knihy si z nejakého dôvodu kupuje menej ľudí, ako by mohlo. napríklad oveľa menej ako počúva kušnierokove slová_FM. napriek tomu si to tak zjednodušila a toto čo si napísala sa tvári, že ja som ten čo bezdôvodne ide škodiť literatúre.

    nejde o to, že sa len mýliš, ide mi o to, že mi nadávaš za niečo, čo nie je pravda a dávaš mi do úst veci, ktoré som nepovedal.

    škoda. ja sa teším polemike, ktorá nasledovala po mojom článku, ale toto je akurát osobný útok ako odveta za niečo, čo som nespravil.

    dokonca ani nie som nespokojný spisovateľ, ktorého kniha nebola nominovaná, pretože knihu som napísal iba jednu a tá vyšla dávno po tom, ako boli nominácie za minulý rok uzavreté. tiež nie zrovna fér tvrdenie z tvojej strany.

    p.s. a ten čurného článok sa zastáva kapely desmod...len tak mimochodom.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. a ešte taká drobnosť. martinus ten text uverejnil preto, že ten text ani v najmenšom nepoškodzuje meno anasoft litera, ani súťaž nekritizuje. to len ty si tam videla niečo, čo tam nebolo napísané. nadávať martinusu za takéto niečo je fakt úplne nepochopiteľné.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Milá Lamajja,

    rozmýšľam čo Ťa viedlo k napísaniu tohto článku. Radov článok v SME som čítal a našiel som v ňom úplné iné veci. Bol to článok autora, ktorý sa pozastavuje nad tým, že kvalita hoci propagovaná, má nízku predajnosť. To je legitímna otázka a problém, ktorý trápi viacerých.

    Nerozumiem prečo považuješ za potrebné obúvať sa do Rada, v Tvojom článku nie je nič čo by polemizovalo s jeho riadkami a hútam, prečo je nutné takto liať na ľudí špinu. Predbehol Ťa v lekárni, tak vraciaš úder?


    berto

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Čítal som Radov článok a fakt som tam nenašiel to čo autorka.

    Keby som bol cynik, tak si pomyslím, že cieľom tohto článku je, aby sem Rado cez link na sociálnych sieťach nasmeroval svojich priaznivcov a stránke trošku zvýšil návštevnosť.

    Kelley

    OdpovedaťOdstrániť
  5. medzi kvalitou a marketingom literárneho diela existuje súvislosť. príkladom je Evitapress: masám ponúka literatúru nadbiehajúcu čitateľskému ne/vkusu a jej marketing je založený na ne/vkusnej mediálnej nadbiehavosti spiso/podnikateľky Evity. na Markíze asi niet relácie, v ktorej by už neúčinkovala (teleráno, 7sro, Adelašou, ...), až sa vnucuje otázka: je to príťažlivosťou jej osobnosti a jej mediálneho sebaprezentovania? sotva. skôr pôjde o kontakty a podobnosť cieľovej skupiny produkcie Evitapressu a tv formátov Markízy. kým napríklad v Adelašou ku Kulimu a neviem-ako-sa-volajú spolumoderátorom Evita a Evitapress dokonale pasujú, intelektuálnejšie založeného a plachejšieho autora/vydavateľa si v tej zostave ťažko predstaviť. záver: od komerčných rádií/televízií sotva možno čakať podporu literatúry, ktorá neoslovuje masy, iniciatívy by sa mali zhostiť verejnoprávne médiá a samotní autori. ako? napríklad kultivovanou prezentáciou svojej tvorby v literárnych súťažiach, na blogoch a sociálnych sieťach, v (internetových) kníhkupectvách, v médiách...

    OdpovedaťOdstrániť