Veľmi dlho som sa zdráhala napísať niečo o filme Pina. Bola som totiž z neho nabitá neuveriteľnými emóciami. Videla som ho prvý raz počas premiéry vďaka Rádiu FM. V hrudníku mi ožil celý orchester a vedela som, že naň musím ísť opäť. Takže o pár dní som už stála v rade na lístky, kde ma zarazila cena 8 Eur!!!. Čistá zlodejina, ale čo by som neurobila pre ten parádny pocit... pre ten parádny pocit z Piny.
Áno, spojenie mien Pina Bausch a Wim Wenders je záruka kvality. Ale až takej? Že človek má chuť po projekcii kričať? Pustite mi to znova! A znova! Ešte raz!
Pina je celovečerný tanečný film so súborom Tanztheater Wuppertal Pina Bausch. Vďaka 3D sa človek prenesie z kina do divadla, do ulíc mesta, kde Pina pôsobila. Dokonalým spôsobom sa tak predstavuje jedinečné a inšpirujúce umenie nemeckej choreogravky, ktorá žiaľ od roku 2009 nie je medzi nami. Teda je! Napríklad vďaka tomuto filmu alebo vďaka Tanztheater.
Tanztheater Wuppertal založila Pina Bausch v roku 1973. Ako jedna z najväčších inovátoriek moderného tanca získala obrovskú medzinárodnú reputáciu. Vo filme sa dozvedáme od účinkujúcich, ako napríklad vznikalo slávne Café Müller (1978), v ktorom tanečníci narážajú do stoličiek... Pina zaujala nielen špecifickou choreografiou, z ktorej najviac na povrch vynikajú emócie - emócie dotýkajúce sa diváka. Pre jej predstavenia boli typické aj špecifické kulisy. Napríklad vo Svätení jari (1975) je pódium pokryté zeminou. V Nelken (2005) zas kvetmi, vo Vollmond (2006) zohrala dôležiú úlohu tečúca voda so skalou. Určite vášmu oku neujde aj fakt, že podaktorí tanečníci v súbore majú zvráskavenú tvár. Áno, aj zo staršieho veku dokázala Pina ťažiť...
Nelken, Foto: Ulli Weiss for Tanztheater Wuppertal |
Vollmond, Foto: Oliver Look for Tanztheater Wuppertal |
Der Fensterputzer, Foto: Detlef Erler for Tanztheater Wuppertal |
Špecifický rukopis Piny Bausch mohli diváci v kinách vidieť vo filme Pedra Almodóvara Talk To Her, kde boli výňatky z jej predstavení, napríklad už spomínaného Café Müller. Taktiež sa objavila vo filme Federica Felliniho z roku 1983 E la nave va (A loď pláva).
Avšak film Wima Wendersa je poéziou tvorby Piny Bausch. Kým o nej doposiaľ podaktorí ľudia ani len nepočuli, dnes si plánujú výlet do Nemecka, ako napríklad moji známi. Priznávam sa, vďaka Wendersovi o tom aj ja snívam. Doposiaľ mi stačili videá z youtube, no po zážitku z kina, po zážitku aj vďaka 3D, chcem si užívať zo 4. radu Vollmond. Wenders totiž dokázal vsadiť úryvky z jednotlivých predstavení do špecifického prostredia Wuppertalu, čím ešte zvýraznil účinok, ktorý tak či tak je na diváka veľmi silný. Emotívny skok do lona v presklenej hale, vyznanie lásky uprostred križovatky, tanec s kusmi mäsa v továrni...
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára